Naar hoofdinhoudNaar hoofdmenu
Pascal

Pascal

Jouw talenten inzetten voor de maatschappij, dat kan op vele manieren! Daar weet klantmanager intake Pascal van Rijk alles van. Hij vertaalt de Participatiewet in begrijpelijke taal voor inwoners die een uitkering aanvragen bij de gemeente. ‘Zo help ik de mensen in Lelystad die dat goed kunnen gebruiken. Het goede zien in de mens en iedereen het beste gunnen, dat is wat mij drijft.’

Daklozen helpen

In zijn functie als klantmanager is Pascal direct betrokken bij een heel bijzondere doelgroep. ‘Ik help de dak- en thuislozen. Dat zijn kwetsbare mensen. Helemaal als je je bedenkt dat je geen hulp of bijstand kunt krijgen als je niet geregistreerd staat. Denk aan inkomen, hulp bij het aflossen van je schulden of gewoon heel simpel: het aanvragen van een nieuw paspoort.’ Pascal is dan de schakel tussen de gemeente en de inwoner. Hij werkt samen met bijvoorbeeld hulpverleners van het Leger des Heils, Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland (MDF) en zorgpartijen. ‘Hoe zorg ik ervoor dat iemand weer op eigen benen kan staan? Dat zij zich kunnen redden in onze maatschappij en weer kleur kunnen geven aan hun leven? Iemand is niet zomaar dakloos, hè? Daar steekt veel meer achter. De juiste hulp: daar heb ik mijn netwerk voor nodig. We bundelen onze krachten. De belangrijkste persoon is de inwoner zélf. Wij kunnen vaak veel willen, maar uiteindelijk zijn de mensen in Lelystad zelf aan zet.’

Het roer om

Hij kent Lelystad goed. Pascal groeide hier op en ging in 2012 via het uitzendbureau als baliemedewerker sociaal domein aan de slag. ‘Na de hotelschool werkte ik jarenlang in hotels, maar daar werd ik niet gelukkig van. Ik gooide het roer om’, blikt Pascal terug. ‘Gastvrij zijn, goed luisteren, goede vragen stellen en problemen fiksen: die skills komen in mijn huidige functies ook goed van pas.’

Pascal zag kansen en greep ze met beide handen aan. ‘Ik durfde mijn wensen uit te spreken tegen mijn leidinggevende en hij zag – gelukkig – mijn kwaliteiten. Iedere dag probeer ik weer het verschil te maken in het leven van onze meest kwetsbare Lelystedelingen. Mensen kijken soms tegen de overheid en de bureaucreatie op. Dat probeer ik te doorbreken: al is het maar voor één persoon per dag. Die ambitie en dat geloof heb ik. Samen maken we Lelystad nóg mooier.’

Geef kleur aan jouw werk voor Lelystad

Pascal geeft kleur aan zijn werk voor Lelystad door écht iets te betekenen voor inwoners! Wil jij ook kleur geven aan jouw werk voor Lelystad? Bekijk dan onze vacatures.

Pascal

Pascal

Functie: Klantmanager intake

Studie / Loopbaan:

"Het verschil maken? Dat kan bij de gemeente!"

- Pascal